...LOS ÚLTIMOS

domingo, 31 de agosto de 2008




Del CALEYERU ya se dijeron munches coses. En esti casu traemos a escena la publicidá de la propia publicación. Una venía nes fueyes interiores y otra apaicía pegá po les parés del pueblu. La mayoría yera en tamañu DIN A4, aunque algunos carteles taben en DIN A3.

A los probes rapazos dábayos su trabayu, porque toes ese lletres teníen que faceles aparte, una a una, na mesa del comedor de la suegra dun dellos, y pegales, una a una, sobre el papel DIN A3, nuna especie de collage de lo mas elaborao. Tengo entendío que van facer una esposición en Caborana con tol material, así que taremos atentos al eventu





Mensajes que apaicíen pol mediu de les fueyes










Ya se puso, notra entrada, un Cartel acerca de les enfermedaes
eses de les venes, que taba na paré de la derecha,
según se entraba, na consulta´l médicu.
Acaben de mandame esta otra, por correo, y espétovosla sin mas.








Esta fue la última de les competiciones de esti tipu que hubo en Caborana.
Quedó desiertu el Primer Premiu, por caprichu del Xurau presidíu por D. Ricardito L. Arias




M Á G I C O M E D I N A

jueves, 28 de agosto de 2008



EL COMERCIO
GIJÓN

El abogado Javier Medina fallece de forma repentina a los 62 años
Era colaborador habitual de EL COMERCIO desde los sesenta Hoy, a las seis de la tarde, se le dará el último adiós en el Tanatorio




No, no, no. Nun vos deis vueltes al tarru. Javier nun yera de Caborana. Pero sí yera conocíu y tratau por el que ta escribiendo estes llinies, que si nació nesi pueblu.

Si mirais nos periódicos, vereis en les biografíes apuraes que nellos paecen, que yera un paisanu, con lo queto eso tién de sinificau dentro del pallabreru asturianu. Si profundizais, nes reseñes mas cultes, apunten a que yera un home renacentista. Ye decir, que dabasei to.
Y llera verdá. Yera buen profesional – ya vos pondré otru día les conclusiones a les que llegamos acerca del intercambiu astur-romanu, tal que na Carisa, nel mundu del derechu. Del torcíu, tamién -, buen músicu, buen escritor, buen guionista, buen pintor y meyor diretor de cine…. Amás, disfrutaba con to lo que facía. Yera pura diversión.
Hasta que puntu ye verdá lo dicho, avalalo el fechu de que yo conocilu xugando al fubol. Y, yera la ostia. Tenía una minusvalía nuna pierna, que lu facía coxar y, sinembargu, yera un auténticu fenómenu. Direvos que nel equipu nel que xugábamos tenía´l apodu de Máxicu Medina. Por algu sería, ¿nun vos paez?.

Como se diz mas arriba, yera colaboraor con un artículu semanal nel Comerciu. Esti fue´l últimu apaicíu, que quizás nun sea el mas simpáticu, pero si que da una idea del manexu del surrealismu que, de forma natural, como si nun va la cosa, facía.


RENUNCIATA

Al parecer Renunciata llegó a ver como la mujer se iba de la discoteca con dos pares de pantalones, uno puesto y otro, de color hueco con motivos solares; atado a la cintura, y que corrió tras ella como corren las mujeres tristes hacia su destino y que cuando la alcanzó dicen que le dijo que guapa que como tienes tanta cara de marcharte de la discoteca con mi pantalón de color hueco con motivos solares dejándome en bragas y preocupada, y que la mujer apática le dijo que si se refería al pantalón que llevaba atado a la cintura, que era muy suyo porque lo había adquirido a título de herencia de su madre, fallecida antes de su destete, y que desde entonces lo había llevado siempre consigo, bien en la cabeza, bien en la cintura, aún cuando su color hueco y los motivos solares no hicieran juego con la blusa roja, y añadió que además que qué haces corriendo por la calle en bragas y con una camiseta de color hueco y motivos solares, y me dicen que Renunciata le dijo que si corría era para alcanzarla antes de que cogiese el autobús y se fuera de su vida para siempre, que si iba en bragas era porque ella, la apática, llevaba su pantalón anudado a la cintura y que si la camiseta era de color hueco y con motivos solares era porque precisamente hacía juego con el tan citado pantalón, y me dicen que va la apática y le dijo que no me lo creo y que cogió el autobús y salió de la vida de Renunciata para siempre y que Renunciata tuvo que comprar otro pantalón pero de color raro, porque ya no quedaban de color hueco.

La mano derecha de Renuciata tiene también historia porque un día se calzó en esa mano un guante de una amiga de Britney Spears, que lo había tirado voluntariamente al suelo por ver si lo recogía un sabio o un santo, y se convirtió en ranita y, después, no supo volver a reconvertirse en Renunciata y pasó el verano en el bidet del cuarto de baño de su madre, que se apiadó de ella porque es muy creyente. Y me dicen que Renunciata le dijo a su madre que le quitara el guante y la convirtiera así de nuevo en Renunciata, pero que su madre no quiso ni oír hablar de conversiones no fuera a ser que la convertiera equivocadamente al arrianismo y que le contó no sé qué historia de Job y de unas ovejas y que le dijo que cuanto más sufriera como rana mayor recompensa obtendría en la otra vida, así que me dicen, y yo me lo creo, que Renunciata sigue hoy ejerciendo de ranita y que ha tenido que ponerse a régimen porque la alimentación que le da su madre no es la más indicada para un batracio y me dicen que la madre dice a los vecinos que es feliz porque su hija no es de las de meter a su madre en una residencia y que ha regresado a casa para cuidarla y hacerle compañía.

En cuanto a la dentadura de plástico de Renunciata, resulta que la había comprado en el rastro a un ladrón de gallinas creyendo que era de juguete pero resultó que era de Don Manuel María Menéndez Pérez que se la había cedido poco antes de manera casi voluntaria al improvisado vendedor de dentaduras que seguramente pensó que había oro allí adentro o que era la dentadura de una gallina. La historia de la dentadura deriva de los dos problemas creados con su adquisición, puesto que, primero, no sé que va a poder hacer una ranita con una dentadura de broma, y, segundo, si Don Manuel Maria Menéndez Pérez deseara recuperar su dentadura para morder a algún familiar tendría que demandar judicialmente a una rana.


Pues na, que la guadañota nun para y nun atiende a méritos de ningún tipu. ¡Que sei va facer!

C O N C U R S O S

viernes, 22 de agosto de 2008


En Caborana, recordai, tábamos siempre enmediu algún concursu. Real o virtual, tantu daba. Que si Miss Conomato, Esquirol del Añu, Vecina Feliz, Mister Bombachu, Cupletista Soñaor, Borrachu de Noche, Intrépidu Afilaor, ...Hubo pa tos los gustos y colores. Pero como tamos dedicando estos dos meses veraniegos a los Carteles que adornaron nuestres parés, voy a colocávos tres, referíos a dos concursos diferentes que munchos de vosotros tendreis en casa y, sinon, recordareis na mas char el güeyu sobr´ellos.



Esti primeru fai alusión a un Concursu mui reconocíu y profesional. Habíalu tos los años y taba dedicau a la destreza nel maneju de les jaules de los pozos. Acordándome, toi riéndome yo ahora de los ascensoristas del Empire State de la Capital del Imperiu, negros tamién después de lavase, no como los nuestros mineros.




Guardo esti cartel con especial cariñu porque a mi Güelu gustábenyi muncho los páxaros y pasaba tardes enteres nel bebeéru Turca, manexando como nadie cañes y liga, y cogiendo distintes especies que guardaba durante temporaes en unes jaules precioses que facía él, de maera y alambre, con diseñu propiu, mui apañau, que podía incardinase dentro de lo que genéricamente llamen hoy los entendíos como corriente posmodernista. Nun ye porque fuera mi Güelu, pero yera mui finu el paisanu.

Los páxaros pasaben una temporá na jaula, luego soltábalos y volvíen de vez en cuandu. Mi güelu decía que veníen a velu a él, pero a mi paicíame que trataben de visitar a algún de los nuevos reteníos, parientes suyos po lo que se paicíen entr´ellos. Amás, la prisión de cualquier tipu provoca siempre solidaridá, repetía sin ésitu yo. A lo que diba, convocau el primer concursu del Cartel, presentose el Paisanucu na fecha y hora convenía nel Primeru con les tres meyores jaules que poseía, dispuestu a acojonar al Xurau. Probe, fue el descojone xeneral cuando i quedó cara bobu con nel asombru sufríu al enterase de que a lo que se concursaba nun yera a facer jaules, sino a manexales.
Sí, sí,…. ya lo sé. Eses coses herédense. Pero, adelántavos, yo de momentu solo heredé les fotos y los papeles, el restu me paez que me lo birlaron pol camín.

Como ganaor en años sucesivos, quedó, nos anales de la historia del Concursu, les intrépides, valientes y espectaculares, actuaciones de Gustavo, al quei dedicamos estes llínees como homenaxe..




El Caleyeru tuvo la idea de convocar un Concursu Poesía y, pa tocar los güevos, supongo yo, asegurábase na publicidá que tuviera todiós tranquilu, que la Poetisa Local, ¡milagru!, nun diba meter la mano nos versos presentaos.




Y nun se si fue eso o les ganes que había de escribir que suyacía nel ambiente, que tengo delante mi l´acta nes que costen presentaes unes 723 poesíes, mas o menos. La verdá, que algunes tan cortes pero sugententes como:

Esto,
ye una mierda

Paez de una sencillez abrumaora, pero mirándola bien, descomponiendo los versos, analizando los concetos: mierda, basura, desechu; esto, que realmente yera aquello, relacionándolos de forma aleatoria pa poer abarcar toes les posibilidaes y situaciones físiques posibles y,….
Resumo, después de to eso , bien podía concluíse hoy con otra composición definitiva:

Aquello,
yera una mierda.

Con tantes obres aportaes por los vecinos de Caborana, la decisión del versu premiau resultó un trabayu complicau.

  • - Bueno, ahora que tamos aquí reuníos, hay que leer to ésto
  • - Leer?...el qué?
  • - Les poesías, cojona. A qué osties tamos
  • - A premiar una, me paez
  • - Pues eso, habrá que leéles previamente
  • - Nunmejodas, quién cojones va metese tos estos papeles nel cuerpu
  • - Eso tamién digo yo. Amás, oyí que la poesía ye una forma menor d´espresión lliteraria y nun merez la pena parase a descifrales.
  • - Yo, ya vos lo adelanto, nun pienso leer ninguna
  • - Entós, esplicáimelo vosotros a mi,….cómo damos el premiu
  • - Qué tién que ver una cosa con la otra. Una cosa ye leer, que dichu sea de pasu, va leélo suputamadre, y otra distinta ye dar el premiu
  • - Ye que si nun les leemos, a quién carayu vamos premiar, vuelvo a preguntar.
  • - Caei del guindu. Facemos como en tos los concursos lliterarios que se presten
  • - A ver, soy tou oreyes, cuenta como lo faen, que yo nun lo sé
  • - Qué ye, que nunca oisteis hablar de la rebatina?
  • - La…
  • - Sí,… tirámosles toes al aire y coyemos una, la quei toque y esa ye la premiá. La meyor.
  • - La,..¿ Premiá?
  • - Claro
  • - Ale, venga,.. a la una,.. a las dos, …a las tres, …vaaaaaaa

Publicose, nel númeru monográficu titulau “Yo en la tuya, porsi acasu” quel Caleyeru dedicó a Vladímir Mayakovski, como ganaora d´aquel Concursu la que vos reproduzco:






Con ella, con migo, con vivir,
nuna Colomina



Apaicí en pelota. Ella, dixéronme que tamién.
Nacíamos.

M con la e, Me. P con la i, Pi
Aprendíamos

Ella pa Salamanca. Yo pa Uvieu.
Estudiábamos

Aquí, xuerga. Por allí, folixa.
Suspendíamos

Venga, que tu vales. Yo, que tampoco.
Licenciámonos

Pal cine. Pal baile. Pa Sinariego.
Salíamos

Tengo un sitiu. Voy pa llá.
Casámonos

Apetezme ir. Yo, quedame.
Díbamos

Yo nun quería. Ella, sí
Quedábamosnos

Hoy nun m´apetez. Toi que me salgo.
Facíamoslo

Cómpralo. Pa qué, nun lo necesito.
Mercábamoslo

Joder, por ahí. Si ye dirección prohibía.
Multábennos.

¡Nun seas bobu!. ¡Lista!.
Analizábamosnos

Yo quiero un fíu. Ponte, rediós
Adoptábamos

Murió Ramonzón. Tarde, el mui cabrón.
Heredábamos

Tas mui guapa. Tu, preciosu.
Divorciámonos.

Ella en Boston. El, en California
Envejecen

.

LA GARZA

domingo, 17 de agosto de 2008


No os preocupéis, que hay mas fotos y mas historias, pero este verano queda dedicado monográficamente a los Carteles de época que se conservan y que definen un poco la dinámica cultural de aquellos tiempos en Caborana.



En los años 60, una serie de paisanos, clientes todos ellos de Ca Goro, tuvieron la idea de fundar una Sociedad, o una Peña, como lo queráis llamar, con el objeto social de participar periódicamente en distintos sorteos de azar y, sobre todo, crear un fondo con el que ayudar a aquellos de Caborana que lo necesitaran, a modo de los humanitarios de mas arriba, mediante el aporte de una cuota mensual. Rápidamente se apuntaron a ella, Luis el Corneta – creo que fue el primer Presidente de la Sociedad - , Gustavo, Pepín, Cándido, El Letri, Manolo, Pinzas, Marro, Chiquilín, Carcedo, Milio,….y alguno mas.

El nombre de la Peña lo tomaron de un pajarón que había cazado, y luego disecado, uno de ellos en las proximidades de Fresno de la Vega, y que resultó ser una garza real. Por eso, el nombre que le dieron fue Peña La Garza y el pájaro permaneció en una peana en una columna del bar Casa Goro hasta el cierre del establecimiento.




No tuvieron suerte con los premios en los sorteos en los que participaron y cuando ya llevaban unos años en funcionamiento decidieron hacer una cena para celebrarlo. Y tras esa cena y sus borracheras postreras, como la que muestra la foto,




en un acto de sinceridad muy propio de nuestro pueblo en contraposición con lo que pasaba 2 km mas arriba, cambiaron los Estatutos de la Peña, que quedó reflejada en el cartel conmemorativo que reproduzco y que estuvo también mucho tiempo en el chigre de Sidro.






A D U C ÍO S

domingo, 10 de agosto de 2008


Faénlo hasta los americanos, que son la ostia de suyos. Y hasta lo qu´ellos llamen grandes secretos d´estau, pasau un tiempu ¿prudencial?, danyos publicidá, pa que costatemos la cantidá de mentires oficiales que nos habíen espetao. Ye así. Dale que te pego: ellos contentos y nosotros nun escarmentamos. Una y otravez.

Pienso que ye la hora de contar la verdá de la historia que ta tras el siguiente cartel:





Y ye que en Caborana somos de lo que nun queda. A na que se nos mente un fechu estraordinariu suficientemente adorneu, nun mos preguntamos los por qués que lu xustifiquen. Recordai que esti cartel rememora la primera y única vez qu´un equipu fubol d´un pueblu, el Bala Roxa de Caborana, llegó a xugar como invitau nun torneu internacional en Follaringrado, Rusia Posrevolucionaria, lo que los fizo viaxar y faltar del pueblu unes dos semanes. Y nadie se preguntó na. Joder, lo mas sencillo, inicialmente, paez elemental el interrogase si aquellos que fueron hasta Rusia yeren fubolistas, po lo menos. Pues, digovoslo de golpe, munchos dellos nunca i habíen dau una patá en su vía a un pelotu. Sinembargu, entraron na historia local como héroes , na mas llegar d´aquella ciudá rusa.

Pues, vecinos, la verdá fue otra. Y como ya tan tos muertos, los coequipieres del Bala Roxa y les sus muyeres, voy a esplicitalo, nun intentu d´aportar a la ciencia otru fechu históricu del nuestru pueblu.


To surge cuandu llegó al Musel de Xixón un barcu, el Eroscity, a mi dixéronme que desde Camagüey, Cuba, cargueu de rapazones negrones y mulatones, con unos culos y unes tetes de ladedios, con un facil “mi vida” nos llabiones y, sobretó, dispuestes a prestar servicios sesuales variaos, nel incomparable vaivén de la meceora natural de los sus múltiples camarotes.
Pallá furtiaron 14 paisanos de Caborana dispuestos a dexar´l pabellón mui altu. Y como se topaben bien, fueron pasando de rapaza en rapaza, de catre en catre, sin notar el pasu del tiempu, hasta que, cuando ya llevaben unos díes fueracasa, surge la necesaria conversación entrellos:

  • - Joder, vamos tener que volver pa casa,…y anantenes vamos tener que buscar una disculpa
  • - Qué disculpa. Nun empecemos, la culpa nun ye nuestra, ye destes hembrones
  • - Pero, algu habrá que deciyos a les nuestres. O, qué ye, nun t´acuerdes que tienes una en Caborana,..
  • - Ya, ye verdá
  • - Decímoyos que fuimos presa del esperimentu filadelfia
  • - Déxate d´esperimentos. Tamos aquí, nun pa experimentar, sinón pa calcala
  • - Fue un esperimentu qu´esistió
  • - Y estes muyerones que son, ¿de fición?, nuntejode
  • - Dexa a Monchín que ta enceleu y explícanos lo del esperimentu esi
  • - Los americanos pensaben, acertamente, que si convertíen a la maquinaria de la guerra en invisible, seríen invencibles
  • - Cómu ye,…que diben a salir a pelear por la noche, onde tuviera to a oscures y sin prender los faros de los tanques?
  • - Ostia, ye verdá, Lin, nun s´estrellaríen y los venceores de la contienda seríen los otros, pregunto
  • - No, invisibles de verdá
  • - Anda, vetepallá con eses pijaes
  • - Fue cierto. Y pusieron el inventu en marcha nun barcu y, cagonmimantu, desapaició y apaició istantáneamente notru sitiu, a kilómetros d´onde taba.
  • - Mirai, yo d´aquí nun me muevo ni con experimentos hasta que nun haya probao tou el percal
  • - Trátase de buscar una escusa. Contamos que nos pasó lo del esperimentu Filadelfia, peru a l´inversa
  • - Nunmejodas,…. nunmejodas...po lo que veo, tantu joder, alloquez
  • - Tábamos de lo mas agusto en Caborana y por arte de la ciencia, a mou birlibirloque, apaicimos nesti barcu
  • - Eso nun lo va creer nidios
  • - Amas, quien cres que oyó en Caborana falar de Filadelfia, ni d´esperimentos raros y esotéricos.
  • - Joder, podemos recurrir a la prensa. Ye cierto, pasó conún barcu americanu.
  • - Bla, bla, bla,....

Nun hubo forma de convencer a los pistoleros de Caborana que siguieron unos díes mas na primera llínia de batalla, hasta que se yos ocurrió lo del partíu en Rusia, de lo que ya vos contaré los detalles, ficieron el Cartel y presentáronse en Caborana siendo recibíos, como se merecíen, como los Héroes de Follaringrado, en olor de multitues. Y coló. Y el poster figuró un tiempu nel local del Clú, lluego anduvu d´un sitiu pa otru, hasta que llegó a la paré del mió salón onde lu tengo como homenaxe al fubolista del mió pueblu que, nun dando nunca una mala patá , ganó por goleá al equipu femenín de Camagüey.

Entre nosotros, preguntareisvos, como yo, pero,…aquellos paisanos, ¿onde coxones habrán dexao la herencia?



Y,....MANDÁMOSLOS PARAR

sábado, 2 de agosto de 2008



Vese, po los Comentarios, que, como nel buen toreu, hai división d´opiniones en relación con los carteles que fai un montón de años circularon por Caborana. Como tamos en tiempos veraniegos y ye mas facil ver un cartel, traer al porretu cuando lu víó ca ún , el sitiu onde taba pegueu, lo que entendiose en aquel momentu de lo que se quería explicar, etc, que leer, por exemplu, un capítulo de la historia de los frailes, que, tranquis, volverase a ella cuando entremos nel otoñu, ye esa la causa po la que continuamos con les entregues publicitaries.



-0-0-0-0-0-0-




Les idees xeniales de los políticos de turnu nun apaicieron ahora con la llegá de la Mallá a la política. Quiá. Nos años 50 ocurrióseyos comunicar La Pinga con la Carretera mediante el sistema motriz mas modernu que se utizaba nel momentu por tou el mundu.

Y así, pensose en poner un tren cremallera, con la estación de partía por llau la güerta del Garatu , idea abandoná porque el tunel proyecteu interfería la capa Lamaría, y ostiés, el carbón yera lo primero y la SHE exerció tou su poder pa dar al tras
te co nel sistema colectivu de subía-baxá.

Mas tarde dixeron, pues, ná, entós ponemos un funicular. Pero tampocu fue posible porque, según recoyeron en sus informes de una llínea los técnicos municipales - Teya y CIA - , nun funcionaben con los trazaos de víes en curva, aparte d´otres lindeces de cruces de vagones, guardauyes, pendientes de los planos, ...


El tendíu de cables aereos que partíen serpenteando desde el Primeru, por riba les víes , les cases, les oficines,..de los que colgaben unes cabines bipersonales, aparcose finalmente por el boicoteu tantu de Bedón y como del Letri.

Al final, simplificaron tou el proyectu dexandu na parte riba de la Pinga unes especies de alones de caña y lona, como les que diseñó el Leonardo y que se conserven en Vinci, que había qu´atales a los brazos estendíos, pa que po lo menos, como había que subir a pinrel, el que quisiera baxar rápidu que se zotara en caía libre y si
n motor. Hubo dos accidentes graves, estropeáronse los artilugios y, lo mas importante, tou el conxuntu fizo que surgiera un movimientu popular de, enteraivos, tamos hasta los cataplines, dexainos como tamos, con un gritu de súplica y solidaridá:

"Cojones, salvai a La Pinga".

Y esti fue el cartel conmemorativu, que algunu, los mas leíos, recordareis que lu copiaron los de la resistencia francesa, sin pagar derechos d´autor, quitando el nome de La Pinga y poniendo La France, que como empezaben les dos por La, resultoyos sencilluco a los gabachos.