L A M I N A R I U M ( 1 )

miércoles, 2 de septiembre de 2009


Benxa ( Benjamín Alvarez ) yera un paisanu de Mieres. Amable y curiosu pol mundu prósimu. Po lo construío. Po lo dificao. Por Asturies.
Leía muncho, al paicer, y cuando se topó con nel sonetu estranjerizante de Paco Petrarca:

Cosa bella e mortal,
passa e non dura

dixio que ninpadios, que nun taba d´acuerdu, y trató de llevai la contraria al paisanu de Arezzo, duna manera orixinal, dibuxando y garabatiando to lo que nun se movía, nun intentu de conservar el patrimoniu arquitectónicu esistente.




Vista de la Plaza Mayor de Arezzo, onde nació Petrarca.
Curiosidá: Tos los qu´ ocupen la Plaza nesti momentu,
tos, tienen algo que ver con Caborana.



Cuando pasó Benxa por Caborana, entovía nun había comenzao la fiebre de les cocheres, que nos colocó en llugar mundial destacau de la arquitectura de vanguardia como ya sabeis, ni tampoco la de les curripes, construcciones que nun corríen pelligru algún pues taben protexíes desde´l Ayuntamientu, así que en su



recogió varies coses:




Benxa, llamai a la escalerona la baxá natural al Bº de José Antonio. Sí, el fundaor de la Falange. Ya se sabe: postguerra, agradecimientos colaboracionistas, ministros falangistas, Obra Sindical del Hogar,.. Pero, pa nosotros yeren/son les Cases de los Millonarios.

Ye quel pueblu, ye sabiu a la hora de bautizar. Por un llau, cambiandoi el nome, medioaparca la colación al líder fascista y, por otru, inmortaliza, con un solu calificativu, el fechu de la aparición en escena, por primera vez en Caborana, del términu económicu y contable referíu al procesu de distribución nel tiempu de un valor duraderu. A que acojona, ¿ehhhh?. Ye dicir, la amortización.

Hai que jodese, fueron cases “amortizables”. Hasta entonces, salvo los pocos que teníen casa propia, vivíamos d´alquiler en cases de propietarios diversos o, en su mayoría, de la benefactora SHE. Y la renta yera inferior a les 100 pesetuques. Sin embargu, los afortunaos con les cases del Bº Joseantonio teníen qu´abonar una renta mayor, pero parte d´ella yera pa dir pagando el supuestu valor intrínsicu del bien inmueble, de tal forma que pasau munchu tiempu, cómodamente, les viviendes seríen de su propiedá.

Pero, pagar aquelles rentes n´aquellos años, yera esclusivamente pa millonarios. Na mas que pa….. los inquilinos y moraores de Les Cases que llevaron su adjetivu, de Los Millonarios.

Dos ejemplos de su utilización. Rotu y descosíu:





Lo que nun recogió Benxa nel Laminarium fue la barandilla de la foto, que pa mi ye una de les obres mas emblemátiques del arte popular local, que

dexo a mou cosadiella
pa ver si dais con ella.




...Continuará


5 comentarios:

Anónimo dijo...

Darle ese aire de hallazgo arquitectónico a "les escalerones" del Bario de Jose Antonio, me parece demasiado.

La verdad, que el papel, en este caso la pantalla, lo soporta todo. Hasta las estupideces

@nonima dijo...

la ignorancia si que es estupida

@nonima dijo...

la ignorancia si que es estupida

Anónimo dijo...

me resulta tan familiar esa barandilla......
Era casi un niño cuando creo que la vi......
Esperaré por alguna pista.

Anónimo dijo...

Resaltan como novedad que se va a construir el cuartel de la Guardia Civil en Caborana. Esto ya me lo dijo Ovidio el hermanu de Tani hace unos 5 años